Idemo prvo PRECIZNO definirati svaku od ovih točaka.
(1) Djelo. Djelo nije ništa drugo nego čin samoga subjekta. Odluka koju subjekt, odnosno koju
ja provodi(m). Znači taj
ja odlučuje. To da biljke rastu u dvorištu, da žabe jedu muhe, da se par udovoljava u krevetu, da teroristi podmeću bombu u vlak, to su informacije (ili dezinformacije) iz vanjskog svijeta.
Ja ne donosi(m) odluke za drugu osobu. Kada bih
ja zaposjednuo drugu osobu i mogao svojim odlukama upravljati njom i njezinim tijelom TADA bih
ja činio djelo. TAKO je na ovoj temi definirano djelo. Znači, esencijalna postavka je P-E-R-S-P-E-K-T-I-V-A iz koje se gleda. Za terorista (tj.iz perspektive terorista) koji podmeće bombu to za njega JE djelo, ali za mene koji to samo percipiram to je iskustvo (iz vanjskog fizičkog svijeta). Dakle, ja mogu donositi odluke, ali ja ne odlučujem umjesto drugoga (koji se nalazi u vanjskom svijetu). OK?
(2) Iskustvo. Iskustvo je ono što sam
ja iskusio, doživio i percipirao (sa svojim osjetilima). 'Ja' je stalno u kurzivu jer to može biti bilo tko iz svoje 'ja' perspektive). To može biti svašta, a ako se radi o duhovnosti dakako da se radi o iskustvima stanja više svijesti. Međutim, to ne mora nužno imati veze s načinom ili putom do kojeg je došao do tog iskustva. (može biti u nekim slučajevima, ali u nekim slučajevima postoji 'više puteva') Isto tako iskustva uopće ne moraju nužno biti 'lijepa', 'sretna' ili 'vesela', čak ni u duhovnosti (!!). Dopunska točka ovoga je i TUMAČENJE iskustva. Kada se tumači iskustvo, tada se koristi semantika, dok iskustvo samo po sebi je rijetko semantika.
(3) Osjećaj sreće. To je jednostavno osjećaj sreće koju subjekt doživljava ('')u sebi('') (pomoću svog tijela). Ta osoba može cijepati drva, dobiti na lotu, gledati boksački meč ili slušati njihanje grana na drvetu, a može i imati stanje više svijesti, neovisno o tome ona se (i dalje) može 'osjećati sretno'. (naravno da ne mora, ali i može) dapače, nekako se steče dojam da je danas ultimativno važno 'biti sretan' (ili 'biti sreĆan'
) a sve drugo osim toga, uopće nije važno. Međutim to da je netko srećan ili nije sretan ne mora imati veze
uvijek ni s njegovim djelom.
Primjeri primjene ove tri točke:
1) Banalan primjer
Djelo:
Ja sadim drvo u vrtu. (dakle, ja kopam rupu, stavljam gnoj, stavljam biljčicu sa svojim početnim kornjenjm u nju, zakopavam svo to korijenje i zalijevam).
Osjećaj sreće: Osjećam se silno sretan što ću u dvorištu imati tako lijepo stablo koje će mi praviti plodove a uz to bacati sjenu na moju kuću i time praviti hlad.
Iskustvo:
Ja (za tri mjeseca) percipiram to da su grane suhe i mlitave, te potpunu uvenulost tih grana.Tumačenje iskustva: projekt drvo u dvorištu je potpuno propao.
2) Banalan primjer
Djelo:
Ja sa svojim novcima u kuverti
pokušavam podmiti profesora iz rimskog prava da mi da prolaznu ocjenu jer
mi se ne da učiti a imam toliko puno novaca i blindirani auto u dvorištu.
Iskustvo: Profesor se nasmjehne, prihvati 17 000 eura i upiše mi prolaznu ocjenu
Osjećaj sreće: Osjećam se silno sretnim što mi je to uspjelo.
Dodatno iskustvo: Njegov osmješić kojim
me je gledao u trenutku kada sam mu predavao kuvertu ću pamtiti cijeli život jer to je bilo toliko 'cukerig'
3) Primjer
Iskustvo:
Ja vidim da krijumčari u zeleni kamion guraju četiri čovjeka.
Osjećaj sreće: Osjećam se vrlo zgranuto i ne mogu doći k sebi.
Djelo:
Ja pokušavam uvjeriti graničare da ne puste krijumčare preko granice.
Iskustvo: Oni (graničari) mi ne vjeruju.
Djelo: Ja im pokazujem fotografiju iz mog mobitela gdje se točno vidi kako oni guraju nekoga na silu u kamion.
Iskustvo: Oni mi uz prijetnju revolverom oduzimaju mobitel iz ruke, razbijaju ga preda mnom, gaze ga, razvlače i maljaju njegove ostatke u obliku mrlja po asfaltu sa svojim crnim čizmama.
Djelo: Ja se (nesvjesno) zaderem.
Iskustvo: Oni meni stave lisičine i optuže me da sam rukom pokušao udariti policajca dok sam dizao glas na njega (jer je s pravom razbio moj mobitel budući da sam mu ''pokazao anus na njemu''), te me pošalju u zatvor.
Djelo: Ja sam svjesno obuzdao svoje negativne misli u sebi okrenuo se prozoru u vozilu i nastojao se koncentrirati na nešto lijepo.
Osjećaj sreće: Neopisiv osjećaj sreće sam osjetio dok sam gledao kroz prozor dok su me vozili jer su se drveća toliko zlatno vijorila da je to bilo neopisivo.
Iskustvo: Tiho sam nešto čuo od njih... ''Toliko nas malo plaćaju da jedino što zarađujemo je to od ovih krijumčara, sada bi nam ovaj u crnom to još pokušao oduzeti, ispirat ćemo mi njega u zatvoru, vidjet će on...''
Primjer 4. Primjer
Djelo:
Ja s debelim žutim krpama mičem žohare s bijelog zida.
Iskustvo: Uočavam da žohara više na zidu nema.
Osjećaj sreće: (izostaje)
Primjer 5.
Djelo:
Ja ulazim i zadržavam uspostavljanje i tu SLUŠAM tijelo.
Iskustvo: Ja osjećam žumorenje na prstima i štrik koji putuje po tijelu prema nogama, ja osjećam nježno prženje vrha prsta.
Osjećaj sreće: Osjećam silnu radost u tim trenucima.
Primjer 6.
Djelo: (nema ga)
Iskustvo: (nema ga)
Osjećaj sreće:
Ja sam se jednostavno sjetio (zato što u jednoj duhovnoj knjizi to tako ''lijepo'' piše) da sam ja čisti duh i da sam besmrtan, zato i SAMO zato mi je prisutan osjećaj sreće.
Primjer 7.
Djelo:
Ja putujem cijelim svijetom i trošim stotine tisuća dolara da vidim cijeli svijet. Te čak dolazim i do Indije i tamo prakticiram meditaciju. Trudim se što više.
Iskustvo:
Ja vidim tolike silne palače, tornjeve, artefakte, misterije, špilje, predmete stare nekoliko tisuća godina, ja čujem tako lijepe melodije, ja okusim tako fina jela iz različitih dijelova svijeta, dapače ja kroz meditaciju doživljavam iskustvo 'ničega'.
Osjećaj sreće:
Ja sam silno RAZOČARAN I ŽALOSTAN svim ovime što sam iskusio, jer kažem da sve to zajedno ''nije ništa naročito''. Dapače, kroz meditaciju sam naučio da je sve jedno veliko ništa i da zato ništa ničemu ne služi i sve je 'glupo i besmisleno'.
Izvrsno, sada kad smo definirali ove pojmove (i na primjerima dovoljno okvirno skužili što oni znače), krenimo u duhovnost iz ove perspektive koristeći TRI MEĐUSOBNO OKOMITE OSI:
(1) Prva os predstavlja djelo.
(2) Druga os predstavlja iskustvo.
(3) Treća os predstavlja osjećaj sreće.
I sada slijedi fundamentalno pitanje,
U kojoj
mjeri bi trebalo biti prisutno i biti važno (1) djelo, (2) iskustvo i (3) osjećaj sreće da se zaista
POSTIŽE duhovni/vertikalni rast? (da se primjerice ZAISTA uspije u tome da se netko oslobodi karmičkog zakona i(li) da se oslobodi kreacije)?
U kakvoj bi ove tri stvari trebale biti međusobnoj vezi?Na koji se to istinski, pravi način postiže ILI
čini dobro? (Što dakle onda uopće znači
postizati dobro?)
Da li postoji neko univerzalno pravilo koje bi na bilo koji način nešto o tome reklo ili sve ovisi o kakvoj se precizno (individualnoj ili institucionalnoj) duhovnosti radi?
Vi imate danas (gdje je internet toliko prisutan) toliko različitih knjiga o duhovnosti, toliko različitih učenja s različito pomiješanim religijskim uvjerenjima (zapada i istoka) koji primjenjujući različite metode te u potpuno različitoj mjeri gledaju na (1) djelo, (2) iskustvo i (3) osjećaj sreće. Nekima je djelo izuzetno važno, a iskustvo malo ili uopće. Nekima je bitno samo da je osoba 'sretna' (i samo je i JEDINO TO). Nekima je sve bitno. A nekima je iskustvo jedino do čega zaista drže.
Moguće pogreške u vezi ove tri stvari:1) Podcjenjivanje djela) Ako premalo (ili ništa) drže do djela onda ako se djelo relativizira ne vidim razloga zašto neki ne bi činili samoubojstvo ili s motornom pilom komadali svog susjeda (zbog računa za plin, ili JOŠ bolje, 'tek tako jer im se 'to sviđa'')?
Ovo je osoba kojoj djelo uopće nije važno - Ramesh Balsekar.
http://www.rameshbalsekar.com/teaching.html Kada je bio skandal onda kad je spavao s mnogo mladih djevojaka i kada su one to doznale i počele ga grditi, on je na to odgovorio: ‘‘Nisam učinio ništa ali se to neće ponoviti’’. (Pročitajte mi molim vas još jednom ovaj citat i recite što uopće znači to što je rekao? (‘‘Nisam učinio ništa ali se to neće ponoviti’’.))
Uglavnom, ovo učenje ne bih NIKOME preporučio jer (barem je moje tako mišljenje da) nije dobro.
Idemo dalje...
2) Precjenjivanje djela) (bez primjera) za pretpostaviti je da je to prvo izuzetno teško u svakom trenutku maksimalno
činiti kako bi strelio sve više i više k dobrom. Kao drugo, bitno je da ako držiš do djela, da ga uvijek strogo razlikuješ od iskustva, jer iskustvo može ali uopće ne mora uvijek biti u korelaciji s djelom (da ne bi ispao kriv za nešto za što ne možeš biti kriv). Doduše u ovom slučaju priznajem da nisam jako pametan jer ovo je vrlo duboko i delikatno područje. Recimo da po meni osoba bi trebala jako držati do svog djela do te mjere da sama svojim odlukama određuje svoju sudbinu.
3) Podcjenjivanje iskustva) – kršćanstvo (kao religija) - tu vjeruješ li ili ne vjeruješ u Boga. Ovdje indvidualna iskustva gotovo da nisu važna, a osjećaji su sporedni, recimo da Bog ne želi da baš budeš nesretan. Ipak ono ‘neka bude volja Tvoja (a NE volja moja)’ iz toga se da iščitati velika baza i smisla i napretka. Nekako kao da imam dojam da se previše stavlja naglasak na prošlosti, na muci na križu, a time kao da ‘to Isusovo iskustvo’ je jedino potrebno i jedino njega treba
slaviti i opetovati, a ostala individualna iskustva običnih (smrtnih) vjernika su (doima se) manje važna (skoro i potpuno nevažna). Neki naročiti detalji mi se ovdje jakoo sviđaju, ali… (tu ću se zaustaviti) Moguće je i da nisam savršeno shvatio kršćanstvo, ali ovo je moje mišljenje u grubo vezano za pojam iskustva. Ono što želim reći je teško da će nekom svećeniku i općenito crkvi, papi biti važno moje 'duhovno' iskustvo. Preporučit će mi da se 'klonim duhova' i da 'slijedim Krista', a moje je onda pitanje: 'Kako bi moje (duhovno) iskustvo onda trebalo precizno izgledati da bi ikome za 100 godina bilo zaista važno' i da istovremeno 'slijedi Krista'? Evo, ako mi to netko ovo dobro pojasni, ja ću povući ovo svoje mišljenje. Iako sam ja i uz ovo svoje mišljenje i dalje kršćanin i ponekad posjetim crkvu i slušam misu. (doduše ne često)
Kod podcjenjivanja iskustva problem je općenito (nevezano za primjerice kršćanstvo) da bez iskustva... čime si se ti uvjerio da je učenje koje slijediš uopće dobro? Ha? Jedno je biti nevjerni Toma, a druga krajnost je lakovjerje – vjerujem i bez iskustva, tj. vjerujem i da se nisam uvjerio
, neka mi netko oprosti (ili barem pokuša oprostiti) ali ja mislim da je to potencijalno opasno.
4) Precjenjivanje iskustva) Npr. jedno vrlo znakovito iskustvo (ili primjerice iscjeljenje), kod toga pak nije dobro se previše vezati za tu prošlost u smislu da je meni važnije sada u toj 'lijepoj' prošlosti boraviti nego boraviti u sadašnjem trenutku. To stvara old-timere i time kao da je inhibiran daljni duhovni napredak. Problem je i to što netko može onda i biti žrtva svojeg vlastitog iskustva a da nije ništa (izvorno) kriv što je dobio to svoje iskustvo, i čak ne mora ni biti svijestan da je žrtva svojeg vlastitog iskustva. Ono mu može biti lijepo i šareno, a stalnim vezanjem za njega tj. obraćanjem pažnje na njega on time potpuno nepotrebno i beskorisno gubi svoju snagu.
5) Podcjenjivanje osjećaja sreće) Primjer - Učenje Andrew-a Cohen-a. Kod ovog učenja djelo je ekstremno bitno, iskustvo nešto manje iako nije nevažno ali gotovo uopće nije bitno kako se netko osjeća. Barem sam tako stekao dojam. To iako potiče vertikalni napredak kao da previše očekuje i precjenjuje čovjekove mogućnosti. Tu treba biti oprezan, ali svejedno generalno imam vrlo dobro mišljenje o ovom učenju.
6) Precjenjivanje osjećaja sreće) Učenje Brune Groeninga. Ovdje bilo koji loši osjećaj, loša misao – 'ne smije biti prihvaćena' jer 'dolazi od zločestog' ILI treba biti tumačena kao 'Regelung' – odnosno kao nešto dobro. Problem nije tumačenje toga da nema zla nego to da izgleda da bilo koji dobar osjećaj 'dolazi od Boga', npr. lijepo se osjećam razmišljam o cvijeću i sve je lako i bajno i med i mlijeko i da li sada to nužno znači da mi se sam Bog javlja na telefon i meni govori?(?) Ili to da sam ja čak time Božji alat ako u tom trenutku nemam nijednu negativnu misao?(?)
Da se razumijemo, ovo učenje nije nimalo jednostavno za provoditi, po meni je mišljenje da je relativno mlado. Nije problem u samom onome što je sam Bruno Groening izvorno rekao nego u tumačenju svih tih njegovih izvornih riječi iz koje je formirano cijelo učenje. O ovome još imam dosta (kritika), ali povrh svega ja sam generalno prilično zadovoljan s ovim učenjem i dapače preporučio bih ga.
...
Naveo sam banalne primjere, duhovne primjere, ostale primjere, i ovih šest slučajeva mogućeg (ali ne i nužnog) zastranjivanja. (Dakle nemojte me doslovno ovdje hvatati za riječ!) Moje je mišljenje da je sve važno, ali da je djelo ipak najvažnije. Po meni ne može netko samo držati do jednog od ovog troje, a postoje toliko različitih učenja koja različito na ovo gledaju. Još ću samo to reći da je nužno nekako povezati ovo troje u smislenu cjelinu, a KAKO to ćete reći vi.
Sada ste vi na redu. Vi ćete odgovoriti na pitanje iz naslova teme i pojasniti kako bi trebao izgledati vektor formiran od te tri komponente da bi netko istinski duhovno rastao. (Ja na ovo pitanje namjerno još nisam direktno odgovorio, to ću učiniti kada procijenim odgovore koje sam dobio)